Què és la presbícia o vista cansada?
La presbícia o vista cansada és una condició fisiològica que passa amb l’edat (normalment a partir dels 40 anys), en la qual l’ull experimenta una disminució progressiva en la capacitat d’enfocar els objectes propers.
Per què es produeix la presbícia?
A mesura que passen els anys, el cristal·lí va patint una sèrie de canvis amb els quals perd elasticitat i guanya rigidesa, la qual cosa dificulta el fenomen d’acomodació visual (canviar la seva forma per enfocar objectes). Aquesta pèrdua de capacitat d’ enfocament dóna lloc a la vista cansada.
Aquesta condició sol iniciar-se al voltant dels 40 anys, i sol evolucionar durant uns 20 anys, fins que es perd totalment la capacitat d’enfocar objectes propers.
Així és la presbícia o vista cansada

Com es manifesta la presbícia?
Les manifestacions més típiques de la presbícia són l’allunyament de textos, telèfons mòbils, i altres objectes per veure’ls o llegir nítidament (ja que de prop no es poden enfocar), així com la necessitat d’una bona il·luminació.
A més, els pacients presenten astenopia acomodativa amb la lectura (fatiga visual), la qual cosa es manifesta amb dolor de cap, visió borrosa després de llegir, irritació i cansament.
Tractaments de la presbícia o vista cansada
La presbícia no té tractament curatiu, però hi ha diferents procediments per millorar la visió i qualitat de vida del pacient.
Clàssicament la vista cansada s’ha tractat amb ulleres de visió propera per solucionar principalment la dificultat per llegir.
Avui dia hi ha diferents tipus de lents per tractar les necessitats individuals de cada pacient:
- Lents bifocals: Especials per corregir la visió llunyana i propera.
- Lents trifocals: Destinades a corregir l' enfocament a distància llunyana, mitjana i propera.
- Lents progressives o multifocals: Estan dissenyades perquè la part superior de la lent corregeixi la visió de lluny, la inferior la propera, i la central sigui progressiva per abastar totes les distàncies.
En el cas de no desitjar la correcció òptica amb ulleres o lents de contacte, es pot optar per tractaments quirúrgics que incideixin en la còrnia o el cristal·lí:
- A nivell corneal, es pot realitzar cirurgia làser per modificar la curvatura de la còrnia, augmentar la profunditat del focus, i compensar d' aquesta manera la manca d' acomodació del cristal·lí.
- També a nivell de la còrnia, es pot implantar una lent multifocal perquè, igual que el làser, augmenti la profunditat del focus i compensi l' error refractari del cristal·lí.
No obstant això, aquestes tècniques a nivell de la còrnia no han assolit encara uns nivells de seguretat i estabilitat com per realitzar-les sistemàticament.
D’ altra banda, a nivell del cristal·lí, es pot realitzar un procediment similar a la cirurgia de cataractes i posteriorment substituir el cristal·lí per una lent intraocular multifocal, el qual és un mètode amb elevada seguretat.
Prevenció de la presbícia
La presbícia no es pot prevenir, ja que és una cosa que passa amb l’edat. Tanmateix, és important realitzar revisions oftalmològiques rutinàries a partir dels 40 anys d’ edat, per poder detectar i tractar a temps aquesta patologia.
Resum
Debut
La presbícia es presenta al voltant dels 40 anys d’edat.
Símptomes
Fatiga visual i dificultat per enfocar objectes propers.
Revisió
Es recomana realitzar revisions oftalmològiques a partir de la quarta dècada de la vida per detectar aquesta patologia, a més d’ altres associades a l’ edat.
Prevenció
La presbícia no es pot prevenir en ocórrer inevitablement amb l’ edat.